تبلیغات
معرفی جنگ افزارهای موجود در ایران و آموزش نظامی - MiG-29SMT، مدل جدید فولكروم
معرفی جنگ افزارهای موجود در ایران و آموزش نظامی

MiG-29SMT، مدل جدید فولكروم

پنجشنبه 27 فروردین 1388


هواپیمای MiG-29 از جمله جنگنده هایی بود كه در آخرین نفس های عمر جنگ سرد و تقریباً همزمان با جنگنده موفق Su-27 طراحی و تولید گشت. هر چند این جنگنده به لحاظ ابعاد طبق سنت دیرینه ی شركت میكویان گورویچ از سوخو 27 فلانكر كوچك تر و جمع و جور تر است، اما طراحی آیرودینامیكی فوق العاده ی این هواپیما چیزیست كه فولكروم را به مانورپذیرترین جنگنده جهان مشهور كرده است. فولكروم شمایلی شبیه به فلانكر دارد، از دو سكان عمودی بهره می جوید و ورودی های موتور و طرح بال های آن به جز ابعاد كاملاً‌ شبیه انواع به كار رفته در فلانكر است و تمامی این شباهت ها، متاثر از استفاده مشترك دو شركت میگ و سوخو از نتایج آزمایش های موسسه آیرو-هیدرودینامیك شوروی سابق یا ساگی TsAGI در میانه های دهه هشتاد میلادی می باشد. در مقاله زیر، به بررسی تشریح وی‍ژگی های گونه ی جدید شكاری جنگنده  میگ 29 فولكروم ملقب به SMT می پردازیم كه در سالهای اخیر خود را به عنوان رقیب جدی هواپیماهای جدید خانواده ی فلانكر شركت سوخو در بین تولیدات هواپیمایی نظامی روسیه به خوبی مطرح كرده است:



MiG-29SMT یكی از بهبود یافته ترین و به روز ترین مدل های جنگنده فولكروم است كه برنامه ساخت آن شامل موارد بهبود های فنی بسیاری در این جنگنده شكاری می شود. اما برنامه نیروی هوایی روسیه برای ارتقای میگ 29 های فعلی این نیرو علاوه بر جنبه بسیار مثبت آن، یك نكته منفی هم برای علاقه مندان این جنگنده دارد و آن اینست كه بسیاری از اطلاعات فنی به صورت یك راز باقی خواهد ماند چرا كه روسیه علاقه ندارد مشخصات دقیق این جنگنده فعلاً فاش شود. همین مسائل خود بیان كننده ی این است كه SMT چیز دیگریست. اگر از روی ظاهر بخواهیم قضاوت كنیم، MiG-29SMT به سادگی از مدل های دیگر فولكروم متمایز می شود. چرا كه قسمت عقب كاكپیت هواپیما دیگر با یك شیب تند به بدنه متصل نمی شود، بلكه شكل كاكپیت تا قسمت انتهایی و بین موتورهای هواپیما ادامه می یابد و به صورت یك زایده روی بدنه اصلی فولكروم قرار می گیرد. شاید به همین دلیل باشد كه عده ای به MiG-29SMT «فولكروم كوهان دار» هم می گویند! اما فایده ی این به اصطلاح كوهان چیست؟


MiG-29SMT، به مخزن سوخت بزرگ پشت كابین خلبان دقت كنید


مدل های اولیه فولكروم و مشكل برد كوتاه

میگ 29 در مدل های اولیه، همواره به عنوان یك هواپیمای بسیار موفق مورد توجه كارشناسان بوده و ویژگی های خاص آن باعث برانگیختن تحسین همگان بوده است. اما بزرگترین نقصی كه میگ 29 از آن رنج می برد، كوتاهی برد این جنگنده بود. هر چند فولكروم در نقش اصلی دفاع هوایی كه برد در آن اهمیت نسبتاً كمتری داشت رل خود را ایفا می كرد، اما صدور این جنگنده به كشورهای دیگر و اعتراض خریداران به برد كم آن باعث شد تا خود روسیه هم به این فكر بیفتد كه بهبود برد این جنگنده می تواند با عرضه مدل های اصلاح شده، مشكل را چاره نماید. این مشكل، حتی در مدل های بعدی هم همچنان جلوه می كرد تا اینكه مدل پیشرفته SMT عرضه شد. وجود قسمت كوهان شكلی كه در بالای بدنه MiG-29SMT به چشم می خورد و اساسی ترین تفاوت ظاهری این جنگنده را به وجود می آورد، برای حل مشكل كوتاهی برد است. در این قسمت یك مخزن سوخت بزرگ قرار گرفته است كه نقص فولكروم را در مورد برد كوتاهش به خوبی می پوشاند. گفته می شود كه در حالتی كه مخازن سوخت داخلی كاملاً پر و تانك های اضافی خارجی نیز نصب شده باشند، برد SMT به بیش از 3000 كیلومتر افزایش می یابد.


امكان سوخت گیری هوا به هوا از بهبود های بسیار موثر MiG-29SMT به شمار می آید


تاریخچه كوتاه MiG-29SMT

نخستین پروازهای نمونه های اولیه MiG-29SMT در 29 نوامبر سال 1997 آغاز گردید و پرواز اول را خلبان مارات آلیكوف به انجام رساند. مدل های اولیه تنها شاید شكل ساده ای از جنگنده ای كه قرار بود با عنوان MiG-29SMT به تولید برسد بودند و توانایی های آنان به حد كافی تكمیل نبود. به همین دلیل نخستین پرواز مدل كامل و مجهز MiG-29SMT در 14 جولای 1998 به وسیله خلبان آزمایشی جدید شركت میگ، خلبان ویلادیمیر گوربونف انجام گرفت. برای اثبات افزایش باورنكردنی برد فولكروم، دو فروند MiG-29SMT مسیر بین فرودگاه ژوكوفسكی در روسیه و فارنبرو در بریتانیا را یكسره برای شركت در نمایشگاه پیمودند و این در حالی بود كه در هنگام تماس چرخ های دو هواپیما با زمین، هنوز حدود یك تن سوخت در تانك های سوخت آنان مانده بود.

 

تفاوت های MiG-29SMT با مدل های دیگر

علاوه بر وجود یك مخزن سوخت بزرگ در بالای بدنه میگ 29 كه از اولین نگاه می توان به وجود آن پی برد، MiG-29SMT تفاوت های عمده دیگری نیز با مدل های قدیمی تر دارد. شاید بدانید كه در مدل های قدیمی دریچه های هوای جانبی در قسمت بالای بدنه وجود داشتند كه در مواقعی كه هواپیما روی باند در حال تاكسی بود، با بسته شدن ورودی های اصلی هوای موتور، هوا از طریق این ورودی های فرعی به درون موتور كشیده شده و بدین ترتیب از ورود اشیا اضافی به درون موتور در باند های ناتمیز یا همان مشكل FOD-Foreign Object Damage ممانعت به عمل می آمد. اما در MiG-29SMT به دلیل عدم نیاز به چنین مكانیزمی برای دریچه های موتور،‌ استفاده از همان دریچه های اصلی موتور در هنگام تاكسی البته با تدابیر دیگری ترجیح داده شده و قسمت كانال های هوا كاملاً حذف گردید. مزیت این كار، ایجاد فضای اضافی و اضافه كردن تانك های سوخت اضافه در فضای خالی و در نتیجه افزایش برد هواپیما بود. یكی دیگر از امكانات اضافه شده به این مدل از فولكروم، امكان سوخت گیری هوا به هواست كه نبود آن یكی از ضعف های عمده در مدل های قبلی به شمار می آمد. مدل MiG-29SMT برای كاكپیت هم طرح های جدیدی دارد. كاكپیت این جنگنده از نوع كاكپیت شیشه ای بوده و در این كاكپیت به صورت عمده از نمایشگر های LCD به جای نشان دهنده های آنالوگ استفاده می شود و به طور كلی با كاكپیت فولكروم های قدیمی متفاوت است. تفاوت دیگر MiG-29SMT در رادار جدید N-109M Slot Back است كه سیستمی راداری با برد بیشتر، پهنه ی دید وسیع تر،‌ امكان زیر نظر داشتن طرفین هواپیما یا قابلیت Side Looking و توانایی دنبال كردن بیش از ده هدف در یك زمان است. به طور كلی ظاهراً MiG-29SMT حتی قادر به حمل پاد های هدف گیری بیرونی همانند سیستم LANTIRN در جنگنده های غربی نیز می باشد كه برای كاربرد های هوا به زمین قابلیت های جنگنده را مضاعف می نماید. اگر چه عموماً MiG-29SMT از مدل های قبلی سنگین تر است، اما با وجود موتورهای جدید RD-43 به جای RD-33 نه تنها مانع از افت كارایی هواپیما شده بلكه تا اندازه ای به مانورپذیری و شتاب گیری این هوپیما نیز كمك كرده است. در این موتور ها دیگر از دود سیاه رنگ به جامانده در پشت موتور خبر نیست و دیگر سر و صدای بیش از حد موتور شما را آزار نمی دهد. این موتور های تازه طراحی شده می توانند تا 22.000 پوند نیروی كشش تولید نمایند.


MiG-29SMT در حال انجام مانور گردش


MiG-29UBT، مدل دو سرنشینه SMT

هواپیمای MiG-29UBT نیز یكی از مشتقات هواپیمای MiG-29SMT است كه به صورت دو سرنشینه و آموزشی تولید گردیده است. در این مدل، علاوه بر یك كابین اضافی در عقب، می توان به ترمز های هوایی بزرگتر تعبیه شده نیز اشاره كرد. كابین جلو همانند كاكپیت جلو در مدل پایه است، اما كابین عقب علاوه بر كنترل ها و ادوات معمولی، شامل یك صفحه CRT بزرگ برای نمایش تصویر تلوزیونی دریافتی از سیستم های نصب شده شناسایی در بیرون یا تسلیحات هوا به زمین است. اگرچه این مدل بیشتر به عنوان یك هواپیمای آموزشی شناخته شده است، اما UBT به راحتی می تواند در بمباران های سبك تاكتیكی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در بمباران هایی كه نیاز به دقت زیاد برای انهدام هدف است، در حالی كه خلبان اصلی وظیفه هدایت هواپیما را به بهترین موقعیت دارد، خلبان قسمت عقب می تواند به راحتی تسلیحات هوا به زمین هوشمند را كنترل و در زمان لازم رها نماید.


تفاوت ظاهری MiG-29SMT با مدل های قدیمی به خوبی در این هواپیما با بدنه ای عضلانی تر مشخص است


نیروی هوایی روسیه و MiG-29SMT

با تمام اوصاف، نیروی هوایی روسیه RuAF تصمیم به ارتقای چهارصد فروند میگ 29 قدیمی در خدمت خود به مدل جدید MiG-29SMT دارد، اما مشكلات مالی و اقتصادی به احتمال زیاد اجازه ارتقای تمام میگ های 29 خدمتی نیروی هوایی روسیه را نخواهد داد. خلبان های MiG-29SMT از عملكرد به مراتب عالی تر این مدل از فولكروم اشاره كرده و همچنین میل بسیار به جایگزینی فولكروم های قدیمی با این مدل دارند. گفتنی است كه هزینه های نگهداری این مدل،‌ در حدود سه چهارم مدل های قبلی این جنگنده است. همچنین، مدل MiG-29SMT-2 نیز كه قرار است به زودی وارد خدمت گردد، به جای رادار N-109M Slot Back از رادار بسیار پیشرفته ی N-110 ژوك بهره خواهد برد. این هواپیما بی تردید با ورود به خدمت عرصه را برای هواپیماهایی چون سوخو 30 و F-15E كه جنگنده های موفق، با توانایی های هوا به زمین گذشته هستند تنگ خواهد كرد.


Do compression socks help with Achilles tendonitis?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 03:20 ق.ظ
I do not know if it's just me or if everyone else encountering issues with your site.
It appears as though some of the written text within your content are running off the screen. Can someone else please provide feedback and let me know if this is happening to them as well?
This might be a problem with my internet browser because I've had this happen before.
Appreciate it
How long will it take for my Achilles tendon to heal?
سه شنبه 17 مرداد 1396 10:23 ق.ظ
Hi there, just wanted to say, I enjoyed this blog post. It was funny.
Keep on posting!
moaninglounge2926.snack.ws
دوشنبه 19 تیر 1396 09:30 ق.ظ
Hi there this is kind of of off topic but I was wanting
to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code
with HTML. I'm starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted
to get guidance from someone with experience.
Any help would be greatly appreciated!
std testing near me
یکشنبه 4 تیر 1396 10:07 ب.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی
دلنشین ابتدا آیا واقعا کار خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر جملات شما در واقع موفق به من
مؤمن اما فقط برای کوتاه در حالی که.
من این مشکل خود را با فراز در منطق
و یک خواهد را سادگی به کمک پر همه کسانی معافیت.
که شما که می توانید انجام من را
قطعا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
BHW
دوشنبه 21 فروردین 1396 06:37 ق.ظ
I'm not sure the place you are getting your information, but good
topic. I needs to spend a while learning much more or understanding more.
Thanks for excellent info I was looking for this information for my mission.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها