تبلیغات
معرفی جنگ افزارهای موجود در ایران و آموزش نظامی - (2) F_117 Nighthawk
معرفی جنگ افزارهای موجود در ایران و آموزش نظامی

(2) F_117 Nighthawk

پنجشنبه 27 فروردین 1388


نایت هاوک اولین هواپیمای استیلس قابل بهره برداری (operation) جهان است.این هواپیمای تک نفره به منظور حملات پیشگیرانه و نفوذهای سریع و عمیق به نقاط استراتژیک دشمن و نابودی اهدافی که از آنها به شدت محافظت می شود طراحی گردیده است.
طراحی منحصر به فرد این هواپیما توانایی های استثنایی به آن می بخشد. آندازه آن حدود F-15 است و از دو موتور توربوفن F404 جنرال الکتریک بهره می بردو توانایی سوخت گیری هوایی آن را به هواپیمایی با برد نا محدود تبدیل کرده است. مهمات گوناگونی بر روی آن قابل نصب است و دارای سیستم های هدایتی - تهاجمی پیشرفته ای است که باعث دقت در حمله و کاهش کار خلبان می گردد.
به طور عمده از المینیوم ساخته شده و پنل های بدنه آن صاف هستند که وظیفه آنها انعکاس دادن امواج راداری در جهتی خلاف فرستنده و منحرف کردن انهاست که از دیده شدن هواپیما در رادار جلوگیری می کند.کلیه سطوح و اجزای این هواپیما با مواد گوناگونی که امواج راداری را جذب می کنند پوشیده شده است. برای کاهش بیشتر بازتاب امواج راداری لبه های آن را با زوایای خاصی طراحی کرده اند.ورودی پره پره و خروجی باریک موتور این هواپیما که به (platypus) معروف است از قطعات کوچکی که جاذب گرمایند پوشانده شده است. این طراحی باعث کاهش شناسایی آن توسط سنسور های حرارتی می شود.
این هواپیما در عملیات طوفان صحرا در عراق و عملیات ناتو در یوگسلاوی مورد استفاده قرار گرفته است.در جریان عملیات طوفان صحرا ۳۶ فروند از این هواپیما برای حمله به اهداف محافظت شده به کار برده شد و تنها هواپیمایی بود که اجازه حمله به اهداف داخل شهر بغداد به آن داده شد. این هواپیما به طور عام با دو بمب ۲۰۰۰ پوندی GBU-27 مسلح می شد که برای نابودی نیروگاههای برق دفاع ضدهوایی فرودگاهها و انبارهای مهمات بسیار مناسب بود.
در این زمان ۳۰۰۰ توپ ضدهوایی و ۶۰ سایت پرتاب موشک های زمین به هوا از شهر بغداد محافظت می کرد.ولی با این وجود این هواپیما با انجام ۶۹۰۰ ساعت پرواز بیش از ۲۰۰۰ تن بمب را بروی اهداف تعیین شده پرتاب کرد.
در جنگ یگسلاوی این هواپیما از پایگاه های خود در ایتالیا و آلمان به پرواز در می آمد. در دو شب اول حمله این هواپیما به ۹۰ هدف تعیین شده حمله و انها را نابود کرد.در جریان همین حملات بود که اولین فروند از آنها مورد اصابت موشک قرار گرفت و سقوط کرد

برای هواپیما،پنهانكاری در نگاه اول به معنای مخفی ماندن از دید رادار است.از زمانی كه حسگرهای الكترونیك جایگزین چشم شدند تا هواپیماها را كشف كنند و به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم فرماندهان نظامی و طراحان هواپیما به این نتیجه رسیدند كه نیاز به هواپیمایی است كه بتواند خود را از دید دشمن پنهان سازد و ماموریتها ی مرگبار را بر فراز خاك دشمن در بالاترین درجه امنیت به انجام برساند.F-117Aبه طور مثال در طی جنگ خلیج فارس در سال 1991 ،هواپیماهای نایت هاوك اف-117 آ در نخستین شب حمله تولانستند بدون اینكه كشف شوند بر فراز بغداد به پرواز درآیند و بمبهای هدایت لیزری خود را با هدفگیری دقیق رها سازند.نایت هاوك ها با استفاده از فناوری پنهانكاری خود توانستند 1271 عملیات مرگبار را بدون از دست دادن حتی یك فروند از هواپیماها به انجام برسانند.البته این تصور كه یك هواپیما می تواند صد در صد پنهانكاری ساخته شود اشتباه است.تا كنون هیچ هواپیمایی به طور كامل نامرئی ساخته نشده است.به طور كلی هواپیماهای پنهانكار ا كاهش سطح مقطع راداری خود تا كوچكترین حد ممكن توانسته اند خود را از دید بسیاری از سامانه های دفاعی متعارف پنهان سازند.




فناوری پنهانكاری:


همانطور كه اشاره شد بعد از جنگ جهانی دوم طراحان هواپیما دست به كار شدند تا هواپیمایی بسازند كه بتواند از دید رادار پنهان بماند اما این كار برای مدتها انجام نپذیرفت.یكی از مهمترین دلایل آن ناتوانی طراحان برای تعیین مقدار دقیق بازتابش امواج رادار از سطح هواپیما بود.در قرن نوزدهم«جیمز كلرك مارسول» فیزیكدان اسكاتلندی یك سری فرمولهای ریاضی را تكمیل نمود تا مقدار پرتو الكترومغناطیسی كه از روی یك شكل هندسی خاص بازتابش می یابد را تعیین نماید.معادلات او بعدها توسط یك دانشمند آلمانی به نام«آرنولد یوهانس سامرفیلد» تصحیح شد اما باز هم برای مدتی طولانی حتی پس از آنكه طراحان هواپیما تلاش كردند تا سطح مقطع رادار هواپیمایی مانند u-2و.A-12را در اواخر دهه 1950 كاهش دهند.بزرگترین مانع بر سر راه آنان،نقص مدلهای تئوری برای چگونگی بازتابش رادار از روی یك سطح بود.در دهه 160 یك دانشمند روس به نام«پیوتر اوفینتسف» شروع به تكمیل معادلاتی برای پیشگویی ازتابش امواج الكترو مغناطیسی از روی اشكال ساده دو بعدی كرد.نتایج او به طور منظمی گردآوری شده سپس به انگلیسی ترجمه گردید و در نهایت برای دانشمندان ایلات متحده فراهم شد.در اوایل دهه 1970 تعداد كمی از دانشمندان،ریاضی دانان و طراحان هواپیمای امریكا دست به كار شدند تا دریابند آیا می توانند با استفاده از این تئوریها هواپیمایی بسازند كه سطح مقطع راداری آن به طور اساسی كاهش یافته باشد یا خیر.سرانجام شركت لاكهید مارتین در چارچوب یك قرار داد با موسسه طرحهای تحقیقاتی پیشرفته كار بر روی جنگنده پنهانكار F-117 A Nighthawk را آغاز كرد.


F-117 ANighthawkجزو پرونده های سیاه امنیتی و پژوهشی امریكا بود و عنوان فوق سری را یدك میكشید.این هواپیما تاسال 1980 در انظار عمومی قرار نگرفت.


F-117 ANighthawkنهایتا در 1989 وارد جنگ شد و در طول جنگ پاناما و دو سال بعد در جنگ خلیج مورد استفاده قرار گرفت.


http://hopperolrulhcdbu.jimdo.com/2015/08/20/new-hammer-toe-treatment
جمعه 29 اردیبهشت 1396 08:13 ق.ظ
Thanks for another wonderful article. Where else may
anybody get that kind of information in such an ideal approach
of writing? I have a presentation subsequent week, and I'm on the look for such
information.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها