تبلیغات
معرفی جنگ افزارهای موجود در ایران و آموزش نظامی - هواپیما میگ۳۱ سگ شکاری روسیه
معرفی جنگ افزارهای موجود در ایران و آموزش نظامی

هواپیما میگ۳۱ سگ شکاری روسیه

پنجشنبه 17 اردیبهشت 1388

بهترین وسیله برای مقابله با هرگونه تهدید هوایی را می توان هواپیماهای رهگیر و شكاری دانست. این نوع هواپیماها با تسلیحات خاص و قدرت مانور بالا به راحتی می توانند هر پرنده آهنی كه در حال پرواز باشد را نشانه گرفته و منهدم سازند و به همین دلیل یكی از قوی ترین بازوان دفاعی ـ هوایی هر كشور به حساب می روند.

ایالات متحده آمریكا و روسیه (اتحاد جماهیر شوروی سابق) دو كشوری هستند كه رقابت بسیار جدی ای در ساخت هواپیماهای رهگیری و شكاری با هم داشته و همچنان دوش به دوش هم در حال حركت هستند. اگر آمریكا هواپیمای بمب افكنی مانند (Lancer) B1-B می سازد، كمتر از چند ماه بعد خبر ساخت بمب افكن توپولف (Tu-160) را خبرگزاری های روسیه (شوروی) اعلام می كنند. یا اگر روسیه موشك بالستیكی را آزمایش می كند، مدتی نگذشته كه خبر ساخت سپر موشكی قوی آمریكا به گوش می رسد و این رقابت (به رغم افت اندك قدرت هوایی روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی) در تمامی عرصه های هوایی مانند ساخت موشك، شاتل و. . . ادامه داشته و دارد. در این كشمكش های رقابتی بر سر ساخت هواپیماهای شكاری، روسیه (شوروی سابق) موفق به ساخت هواپیمای رهگیر - شكاری شد كه به راستی یكی از بهترین هواپیماها در نوع خود به حساب می رود.

میگ ـ ۳۱ (Mig-31) هواپیمای رهگیری با سرعت مافوق صوت (supersonic) و دوربرد است كه هواپیمایی محبوب در نیروی هوایی روسیه است. قبل از Mig-31 هواپیمای Mig-25 وظیفه دفاع هوایی را برعهده داشت اما Mig-25 برای نزاع در ارتفاع های بالا طراحی شده بود. پس در اواسط دهه ۱۹۶۰ متخصصان هوافضای شوروی دست به ساخت Mig-31 زدند و برای صرفه جویی در وقت و هزینه طرح اصلی آن را از Mig-25 امانت گرفته و با انجام تغییر و تحولاتی مثلاً ساخت بدنه ای كشیده تر نسبت به Mig-25 (برای به دست آوردن سرعت مافوق صوت پرواز در ارتفاعات پایین) و موتوری جدید (جهت افزایش برد) سرانجام اولین نمونه آزمایشی آن به نام Ye-155MP را ساختند كه نخستین پروازش را در ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۶۵ میلادی انجام داد. با جلب رضایت كارشناسان نیروی هوایی، تولید آن از سال ۱۹۶۹ آغاز شد. در سال ۱۹۸۲ ناتو (سازمان پیمان آتلانتیك شمالی NATO) به آن لقب سگ شكاری (foxhound) نهاد.
از این زمان به بعد Mig-31 جایگزینی اصلح به جای هواپیماهای Mig-23 و Tu-28 و Su-15 به حساب می آید. این سگ شكاری آهنی توسط دو موتور توربوفن مدل D-30F6 تجهیز شده است كه برد آن را به طور چشمگیری نسبت به هواپیماهای هم دوران خود افزایش داده و احتیاج به دریچه های ورودی هوای (intakes air) بزرگ تر و همچنین خروجی های (nozzle) گشادتری نسبت به Mig-25 دارد.

كلید موفقیت Mig-31 كه این هواپیما را از باقی رقبای خود متمایز می سازد، می توان در وجود رادار زاسلون (Zaslon) مدل SBI-16 دانست. این رادار پیشرفته خط كنترل آتش تا محدوده ۱۲۰ كیلومتری (حدود ۶۵ مایل) اطراف خود را به وضوح در بر می گیرد و حتی نسبت به اهدافی كه پشت هواپیما هستند حساس است و می تواند ۱۰ هدف را شناسایی كرده و به ۴ هدف در آن واحد كنترل كامل داشته باشد. در همین راستا Mig-31 با ۴ موشك دوربرد AA-9-Amos) R) تجهیز شد. بعد از Mig-31 مدلی پیشرفته تر به نام Mig-31B ساخته شد كه توانایی حمل موشك های جدیدتر را مانند موشك های دوربرد R-33S، موشك میان برد R-40TD و موشك كوتاه برد R-60 را داشت و تغییراتی نیز در سنجش ایونیك (الكترونیك پرواز) آن داده شد و مهم ترین مسئله توانایی سوخت گیری هوایی (in-flight refuling) را نیز به دست آورد. مدلی دیگر از میگ ها، Mig-31D است كه خصوصیاتی جدید و توانایی حمل موشك ضدماهواره (Anti-Satellite Missile) دارد كه این موشك به صورتی عمود به نوك بال هایش نصب می شود. در سال ۱۹۹۲ میلادی Mig-31E برای اولین بار در نمایشگاه هوایی برلین به نمایش گذاشته شد در حالی كه فقط یك نمونه از این هواپیما ساخته شده بود

اما باز هم با وجود این همه مدل های مختلف از هواپیمای میگ ـ ۳۱ نیروی هوایی روسیه ارضا نشد و دست به ساخت مدل جدیدی با نام Mig-31M زد كه بسیار پیشرفته تر از مدل اصلی یعنی Mig-31 بود. در این مدل به طور كلی وضعیت رادارها تغییر كرد و رادارهای پیشرفته تر جای آنها را گرفت به گونه ای كه می توانست در یك زمان با ۶ هدف مجزا به مبارزه هوایی بپردازد كه نسبت به رادارMig-31« SBI-16» از توانایی كنترل ۲ فروند هواپیما بیشتر بهره می برد. این مدل یعنی Mig-31M قادر به حمل موشك R-37 كه مدل پیشرفته R-33 است را دارا است. كابین خلبان از نو طراحی شده است و در آن از نمایشگرهای چندمنظوره سه رنگ استفاده می شود. دیگر تغییرات عبارتند از: ظرفیت بیشتر سوخت، چتر ترمز بزرگ تر (Chute hausing brake)، نداشتن مسلسل،۱ چرخ دماغه ای با طراحی جدید است. بعد از چند وقت باز هم سروكله مدلی دیگر پیدا شد با نام Mig-31BM كه در واقع بسیار شبیه به Mig-31B بود اما تمامی تجهیزاتش به روز شده بود به خصوص تمركز خاصی برای توانایی بیشتر در حمله های هوا به زمین شد و می توانست ۲۴ هدف زمینی را انتخاب كرده و آنها را موشك باران كند. یكی از مشخصات ویژه میگ ها استحكام بدنه آن ها است كه تمامی آن ها از آلیاژی متشكل از ۵۰ درصد از نوع خاصی از نیكل، ۱۶ درصد تیتانیوم و ۳۳ درصد از آلیاژ سبك آلومینیوم است

از صاحبان هواپیمای Mig-31 می توان فدراسیون روسیه (۳۲۰ فروند در اختیار نیروهای دفاع هوایی روسیه و واحدهای تاكتیكی)، قزاقستان با ۳۰ فروند (كه در واقع پس از فروپاشی شوروی سابق از آن كشور به ارث برده است) و چین نام برد. البته هنوز از سوی برخی كشورها علاقه مندی خاصی برای خرید این هواپیما ابراز می شود، به ویژه كشورهایی كه قدرت و یا اجازه خرید تسلیحات نظامی آمریكایی را ندارند و در واقع از سوی آمریكا تحریم شده اند. بله! ایران نیز به همراه سوریه برای مجهزكردن ناوگان هوایی خود علاقه مند به در اختیار گرفتن این هواپیمای مدرن است تا توان مقابله با تكنولوژی نوین و پیشرفته آمریكایی كشورهای منطقه (و حتی خود آمریكا كه بدون هیچ مشكلی به عراق یورش برد) را داشته باشند. به عقیده كارشناسان در مورد جنگ عراق، وجود چند فروند هواپیمای Mig-31 شاید قدرت جلوگیری از جنگ را نداشت اما لااقل از
شدت حمله هوایی آمریكا می كاست. با وجود این هواپیما، هیچ هواپیمای جنگنده و یا بمب افكن آمریكایی جرات نمی كرد كه بدون عملیات دقیق پیش بینی شده دقیق از مرزهای عراق عبور كند. حتی قسمت اعظم موشك های آمریكایی كه به سوی عراق شلیك شدند، توسط این شكاری نابود شد. چین نیز كه یكی از صاحبان Mig-31 است طبق قراردادی كه در سال ۱۹۹۲ میلادی با روسیه منعقد كرد ۲۴ فروند از این هواپیما همراه با تمامی تجهیزات پیشرفته را دریافت كرد و قرار بر این شد كه چین با كمك روسیه یك كارخانه سازنده Mig-31 در شن یانگ Shenyang در سال ۲۰۰۰ احداث كند و تا سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۰۰ فروند از این هواپیما تولید كند. اما این قرارداد كاملاً لغو شد و چین در قبال این قرارداد به خرید هواپیماهای سوخو ۲۶ و سوخو ۳ راضی شد.
پی نوشت
۱) تمامی مدل های میگ به جز Mig-31 مجهز به مسلسل ۶ لول ۲۳ میلی متری مدل GSh-23-6 است.

جدول مشخصات میگ –31

كشور سازنده::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::شوروی
شركت::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::میگویان
سال ساخت:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::1960 میلادی
مبنای قدرت:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: موتور توربوفن مدل D_ 30F6
نیروی پیشران::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::159 هزار نیوتون
طول::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 5/21 متر
ارتفاع:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 63/5 متر
وزن:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::21825 كیلوگرم
وزن با تجهیزات::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::46200 كیلوگرم
سقف پرواز:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::20600 متر
سرعت:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::83/2 ماخ
هواپیماهای مشابه:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: میگ-25.....اف-14....اف-15
خدمه:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 2نفر
رنج پروازی:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::1250 كیلومتر
سرعت ارتفاع ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::طی 9 دقیقه20000متر
سوخت گیری در هوا ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: خیر
مخزن سوخت::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 14200 لیتر


foot pain after sitting
دوشنبه 5 تیر 1396 10:07 ق.ظ
Thanks for finally writing about >معرفی جنگ افزارهای موجود در ایران و آموزش نظامی -
هواپیما میگ۳۱ سگ شکاری روسیه <Loved it!
http://handsomecommuni56.snack.ws/hammer-toe-pain.html
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 09:40 ب.ظ
You can definitely see your skills within the work you write.
The sector hopes for more passionate writers like you
who are not afraid to mention how they believe.

All the time follow your heart.
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 07:23 ب.ظ
Usually I do not read article on blogs, but I would like to say that this write-up very pressured me to take a look at and do
so! Your writing style has been amazed me. Thank you, very great article.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها